Rynek gier komputerowych – jego historia i perspektywy rozwoju.

0
48

Gry komputerowe w obecnym świecie stanowią jedną z najpopularniejszych form rozrywki, szczególnie wśród młodszej części społeczeństwa. Szacuje się, że na świecie jest ponad 2,2 mld aktywnych graczy, a w samej Polsce jest ich około 13 mln. Przemysł gier komputerowych jest dynamicznie rozwijającą się gałęzią gospodarki, która generuje dochody dochodzące nawet do 100 mld dolarów.

Historia powstania gier.

Początki branży gier wideo sięgają lat 50. XX w., kiedy to stworzono prostą grę w kółko i krzyżyk na komputer EDSAC. Jednakże część branży uważa, że pierwszą grą było, wydane w 1962 r., „Spacewar”. Za przyczynę tego wskazuje się to, że miała ona jako pierwsza, klasyczny sygnał wideo.
Kolejnym krokiem milowym było stworzenie, przez Ralpha Bear’a, „Brązowego pudełka”, które stanowiło prototyp konsoli. Rynek rozrywki elektronicznej rozwijał się dynamicznie, pojawiały się kolejne tytuły, aż do roku 1983. W roku tym tempo wzrostu wyhamowało, a przyczyną tego były kłopoty firmy Atari.

W latach 90. na świecie pojawiły się płyty CD, które oferowały dużo większą pojemność niż dyskietki. Pozwoliło to na rozwój efektów graficznych w grach. Na początku XXI w. nastąpił kolejny przełom w związku z wypuszczeniem przez firmę Sony swojego flagowej konsoli PlayStation, która w kolejnych wersjach cieszy się wielką popularnością do dnia dzisiejszego.

Od tamtego momentu powstało wiele firm tworzących gry, co przełożyło się na powstanie kilku kultowych produktów takich jak World Of Warcraft, Diablo, Baldur’s Gate, Call of Duty i wiele innych.

Rynek gier komputerowych.

Tak jak już zostało to wspomniane wcześniej, rynek branży rozrywki elektronicznej generuje bardzo wysokie dochody dla firm produkujących gry. Ciągle rozwijająca się branża powoduje, że rozwijają się także inne segmenty z nim związane, takie jak procesory, karty graficzne, dźwiękowe, ale także specjalne klawiatury, myszki, fotele.

Rynek można podzielić na trzy segmenty takie jak: gry mobilne, komputer (PC) oraz konsole. W ostatnich latach na znaczeniu zyskiwały coraz większego znaczenia gry mobilne, ponieważ już w 2018 roku stanowiły one około 51% całego branży rozrywki elektronicznej.
Szacuje się, że rynek gier komputerowych rośnie co roku o około 8%, a jego ogólna wartość wzrośnie od 70,6 mld dolarów w 2012 r., aż do 180 mld dolarów w roku 2021. Firma Newzoo, zajmująca się analizą rynku gier i e- sportu, podała, że w 2019 r. wartość globalnego rynku gier wyniosła niecałe 150 mld.

Największy udział w rynku rozrywki elektronicznej w 2019 r., pod względem geograficznym, miała Azja i wynosił on 48 % co stanowiło 71,5 mld USD. Na drugim miejscu uplasowała się Ameryka Północna z wynikiem 26 %. Wartość tego rynku szacuje się na 36 mld USD. Podium zamyka Europa, która ma udział w 22% globalnego rynku. Każdy z tych regionów zanotował wzrost wartości rok do roku.
Jako ciekawostkę należy zaznaczyć, że Chiny i Stany Zjednoczone stanowią prawie połowę globalnej wartości, a dokładnie 48 %.

Gry wieloosobowe jako przyczyna rozwoju E-sportu.

Rozwijająca się branża oraz sieć internetowa spowodowały powstanie gier wieloosobowych. Przykładem może być Counter Strike, DoTa oraz League of Legends. Są to gry, gdzie ludzie mogą tworzyć wirtualne drużyny i walczyć przeciwko sobie. Wraz z coraz większym zainteresowaniem tego typu grami zaczęły pojawiać się turnieje. Organizowane one są przeważnie przez producentów danej gry. Z początku były to małe imprezy, przeznaczone dla wąskiej grupy odbiorców. Jednakże z biegiem czasu i wzrostem popularności stały się one imprezami z pulami nagród porównywalnymi do turniejów tradycyjnych dyscyplin sportowych. Można przytoczyć, że w 2017 roku całkowita pula nagród we wszystkich turniejach e-sportowych wyniosła ponad 100 mln USD. Wraz ze wzrostem nagród wzrastało także, zainteresowanie oglądaniem wirtualnych pojedynków za pomocą platform streamingowych takich jak Twitch.
Potencjał e-sportu widzi Międzynarodowy Komitet Olimpijski, który rozważa dodanie tego typu rozrywek do sportu pokazowego już na igrzyskach w 2024r.

Podsumowując, branża gier komputerowych jest dosyć młoda, jednak zalicza bardzo szybki rozwój w ostatnich latach. Przyczyną tego stanu rzeczy jest rozwój smartfonów i przeznaczonych na nich gier. Gry mobilne przybliżyły rozrywkę elektroniczną do osób, które do tej pory nie korzystały z konsol i komputerów. Natomiast e-sport wyrasta w ludzkiej świadomości na pełnoprawną dyscyplinę sportową, a wirtualne turnieje śledzi czasami więcej osób niż dyscypliny tradycyjne.
Niewątpliwie rynek gier komputerowych, pomimo dynamicznego rozwoju, nadal posiada przestrzeń do rozwoju.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here